zaterdag 24 augustus 2013

Outdoor helvoirt 2013


De lezers van deze blog die wel eens vaker hier voorbij komen weten dat ik regelmatig in een (donkere, want slecht verlichte) rijbak in een manege fotografeer. Ook over mijn pogingen op Indoor Brabant heb ik al eens bericht. Daar is fotograferen al een stuk eenvoudiger. Nu is er hier in de buurt (Helvoirt is vrijwel om de hoek) jaarlijks een outdoor evenement, dat al begint op de vrijdag. Overdag moet ik werken, dus kan ik er niet heen, maar dit jaar ging het wel aan het begin van de avond. En eigenlijk ga je er dan van uit dat er een goede lichtinstallatie om het hoofdterrein heen staat.

Helaas blijkt dat niet het geval. We moeten het doen met het bestaande licht. Dat in het begin van de avond nog wel meevalt (ondergaande zon). Maar als het dan echt donker wordt, wordt het toch lastiger
alhoewel een goed fotobewerkingsprogramma natuurlijk veel kan ophalen. Maar intussen blijft het nodig om de gevoeligheid op te blijven schroeven. Waar we begonnen met een ISO 100, gaan we via 640 en 1250 naar 3200.
om dan uiteindelijk bij 6400 te eindigen. Het kan, maar houdt niet over. Nabewerking is dan echt nodig. Maar intussen is het ook wel erg donker. De demonstratie die rond tienen wordt gegeven is niet echt meer goed te volgen. Daar stopt het foto's maken dan ook.
Dit jaar gaf de harmonie van Helvoirt ook acte de présence vanwege het jubileum. Als uitsmijter een foto van een gedreven dirigent...



Kijk goed naar de foto, hier kun je de zon nog wél zien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten